Att bo i bostadsrätt

Sidan för dig som ny medlem eller ny till bostadsrättformen.

Vad är en bostadsrättsförening?

En bostadsrättsförening är en demokratisk boendeform där alla gemensamt svarar för föreningens tillgångar, där alla medlemmar har en röst och alla medlemmar bör och har rätt att delta i viktiga beslut. Alla är tillsammans del av den gemensamma boendeekonomin, såväl inkomster som utgifter.

En förenings inkomster är månadshyran som alla ägande av en bostadsrätt betalar. De största utgifterna är amorteringar och räntor på föreningens lån som finansierade bygget. Därefter kommer kostnader för vatten, värme, el, kabel-TV, bredband, sophämtning, och städning. Uteområdet ska skötas, fastigheten försäkras, skatt betalas in och underhåll och reparationer utföras. Allt sker från den gemensamma kassan.

Om alla hjälper till efter förmåga kan föreningen hålla nere driftskostnaderna för t.ex. vattenförbrukning och sophämtning. Vi får en trevlig boendemiljö, ett rent och snyggt hus och ett högre marknadsvärde på lägenheterna.

Styrelsen

För att leda arbetet under året, alltså mellan föreningens årsmöten, väljer medlemmarna en styrelse som ska se till att förvalta fastigheten. Styrelsen har i uppdrag att, till exempel, ta in offerter från entreprenörer när större arbeten skall utföras på gemensamma anläggningar (det som inte lägenhetsinnehavaren svarar för) och att organisera den pågående driften och välmåendet av föreningens tillgångar.

Styrelsen är inte själva fastighetsskötare, men verkar för att boende lättare ska hitta rätt problemlösning - genom att till exempel informera genom anslag eller månadsutskick. En bostadsrättsförening är enligt lag skyldig att ha en styrelse, annars kan den försättas i konkurs och lägenheter likvideras. Därför är det viktigt att styrelsearbetet sker så smidigt som möjligt för att medlemmar ska kunna tänka sig ställa upp till val.

Dina skyldigheter

Som bostadsrättsinnehavare är du delägare i föreningen, de allmänna utrymmena i husen samt marken runt husen. Du har också ett ansvar för att vårda de gemensamma utrymmena utanför lägenheten. Alla medlemmar bekostar ju gemensamt hela fastigheten och dess skötsel och ska efter bästa förmåga hålla de gemensamma utgifterna på en så låg nivå som möjligt. Som ägare är du fullt ut ansvarig för din egen lägenhet inklusive utrymmet runt din ytterdörr. Du riskerar att bli uppsagd om du inte betalar din månadsavgift i tid, allvarligt stör dina grannar eller åsamkar föreningen skada. Du är skyldig att ha en hemförsäkring.

Du och dina grannar i brf Gottsunda allé 1 bestämmer tillsammans med brf Gottsunda allé 2 hur trädgård och utemiljö ser ut. Du är ansvarig för alla boende i din lägenhet och även dina gäster. Skadegörelse och nedskräpning (godispapper, fimpar och hundbajs) kan medföra att vi måste köpa mer omfattande städning och då kan månadsavgiften höjas. Att lämna stora föremål som ej är hushållssopor i miljörummet orsakar stora besvär för andra som måste forsla bort dina bortkastade saker till återvinningen. Också här kommer beslut att kosta föreningen.

Tillsammans med Gottsunda allé 2 har vi gemensamma utrymmen som relax, bastu, mangelrum, gym samt två uthyrningsrum i HW 2, föreningslokal och miljörum i HW 12. När du hyr dessa utrymmen ansvarar du för städ och skötsel. Den avgift du erlägger täcker endast städmaterial och normalt slitage. Parkleringarna sköts av ett bolag som bostadsrättsföreningarna äger tillsammans - Sundagott 1 AB. Genom dom har vi ett garage, uteparkering och gästparkering och du måste följa de bestämmelser som gäller.

Dina rättigheter

Enligt bostadsrättslagen har du obegränsad nyttjanderätt så länge som du fullgör dina skyldigheter till föreningen och följer föreningens stadgar. Att följa stadgar och trivselregler är viktigt för att alla ska trivas.

I lägenheten har du rätt att göra vissa förändringar men du måste alltid fråga styrelsen först om det gäller att ta bort, flytta väggar, elledningar eller vattenledningar.

Med vissa godtagbara skäl har du rätt att hyra ut din lägenhet under en begränsad tid. Du måste först få ett skriftligt godkännande från styrelsen och du måste ge förslag på boende, helst med referenser. Du är skyldig att se till att månadsavgiften betalas i tid och att din hyresgäst sköter sig. Reglerna kring uthyrningen regleras av våra stadgar.

Du har rätt att sälja din lägenhet till den som styrelsen godkänner som ny medlem, vanligen den som banken godkänt som låntagare.

VÄLKOMMEN och bidra till en god utveckling av vår bostadsrättsförening!

ANMÄL dig gärna till styrelse- och andra förtroendeuppdrag!