Parkering och garage

Bostadsrättsföreningarna Gottsunda allé 1 och 2 äger gemensamt Sundagott 1 AB som sköter uteparkeringar, garage och fjärrkontroller.

I korthet:

• Föreningarna har 51 garageplatser inne och 19 p-platser ute, varav 2 gästparkeringar.
  • Parkeringsplatser följer inte med bostadsrätten vid försäljning eller uthyrning.
  • Det finns ett kösystem där boende och hyrestagare kan anmäla sig.
  • Det finns 2st uteparkeringsplatser för gäster, ej boende - nr 16 och 17.

Kontakta sundagott@gmail.com om du har frågor gällande parkering eller vill ställa dig i parkeringskö alternativt säga upp din plats. Om du saknar gästparkeringstillstånd (2 st skall följa med lägenheten), kontakta Sundagott som hjälper dig.

Gästparkering:

Brf Gottsunda Allé 1 och 2 delar på två gästparkeringar utomhus, nr 16 och 17 som ligger närmast bredvid ståltrappan. Observera att dessa platser endast är till för boendes gäster, inte boende själva. Det är förbjudet att parkera dagtid vardagar dvs. måndag-fredag 7-17.

Giltigt parkeringstillstånd erfordras.

Säskilt om parkeringsplatser ute:

Alla som har en uteparkering ska ha sitt inplastade bevis om parkeringstillstånd synligt i framrutan. Kontakta Sundagott om du saknar ett sådant.

Säskilt om parkeringsplatser inne:

Det är förbjudet att förvara däck eller annat brännbart på garageplatsen. De som har parkeringsplats mot vägg får placera en cykel där.

Fjärrkontroller:

De som önskar kan, mot avgift, få en fjärrkontroll till garageporten. Behovet anmäls till Sundagott. Ett avtal tecknas om innehavet. Avgiften är för närvarande 600 SEK inkl. moms och debiteras från vår förvaltare SBC. Avgiften beror på inköpskostnaden.

När innehavare flyttar ska fjärrkontrollen återlämnas!

Kösystemet:

Styrelsen kommer att prioritera att fler bostadsrättsägare ska få tillgång till parkeringsplats. Därför har parkeringskön delats upp i tre (3) prioriteringsgrupper. Prioriteringssystemet syftar till en likställig behandling så att nytillkomna ägare och boende med tillfälliga hyresavtal också ska kunna få en parkeringsplats. Kön till parkeringsplatserna är gemensam för båda föreningarna.

Om det inte finns någon i kö till parkeringsplats ute eller inne och det finns ledig plats kan avtal om parkering skrivas. Om alla parkeringsplatser är upptagna placeras man i kö. Datum i mailet är startdatum i kölistan. Det finns för nuvarande tre köer:

• prio 1: köande har ingen parkeringsplats
  • prio 2: köande har en parkeringsplats knuten till bostaden och vill byta eller ha ytterligare en plats
  • prio 3: köande har en garageplats knuten till bostaden och vill ha ytterligare en garageplats

Parkeringsplatser följer inte med vid försäljning eller andrahandsuthyrning. Man får inte utan styrelsens tillstånd tillfälligt låna ut sin parkeringsplats till en annan.

Parkeringsplats vid (godkänd) andrahandsuthyrning av bostadsrätt:

Den som hyr en bostad i andrahand får ställa sig i kön. När en parkeringsplats blir ledig skrivs ett tillfälligt kontrakt med den som hyr och som knyts till andrahandskontraktets längd. För uteplatserna måste moms erläggas.

Erbjudan om parkeringsplats:

Styrelsen förväntar sig att den som erbjuds en plats antar erbjudandet. Om man tackar nej men vill kvarstå i kön placeras man sist. Den som erbjuds en tillfällig plats behåller sin plats i kön i väntan på ett tillsvidarekontrakt.

Handikapplatser

Det finns fyra skyltade handikapplatser i garaget. Dessa är i nuläget uthyrda. Om en boende får en funktionsnedsättning som berättigar till handikapplats eller en nyinflyttad behöver en sådan kommer behovet att prioriteras och gå före om det är kö. Det innebär att de som nu har avtal på sådan plats utan att det finns behov kommer att erbjudas en vanlig plats när en sådan uppstår så att handikapplatsen frigörs.

Avtal om parkeringsplats:

Alla som har en parkeringsplats ute eller inne ska ha ett skrivet avtal. I det ska framgå vilka villkor som gäller. Ni som inte har ett sådant bör höra av er till sundagott@gmail.com

Uppsägning av parkeringsplats:

Observera att en parkeringsplats inte följer lägenheten när den säljs. Uppsägningstiden för parkeringsplatsen är tre (3) månader exklusive påbörjad månad om inget annat överenskommes med styrelsen. Ditt hyresavtal har ett utrymme för uppsägning - detta skrivs under och lämnas till köansvarig. Vid borttappat hyresavtal, kontakta Sundagott.

Sundagott har inte möjlighet att administrera utflyttandes önskemål om att hyra ut kvarstående tid på hyreskontrakt till annan. Vi kan däremot hjälpa er att ta kontakt med nästföljande hyrestagare om ni vill avsäga er platsen innan uppsägningstidens slut. En inbetald månadsavgift återbetalas inte även om köande hyresgäst kan tillträda direkt.

Ansvarig administratör:

Köansvaret växlar inom styrelsen för Sundagott 1 AB. Behov av parkeringsplats, fjärrkontroll samt uppsägning anmäls via mejl till sundagott@gmail.com, likaså felanmälan.